01

Kompetens

Med vår långa bakgrund inom båtbranchen har vi en stor erfarenhet och förståelse för de krav samt önskemål som privatperson och företag ställer.

02

Kvalité

Våra båtar är genomgångna och har ägarhistorik vilket är en trygghet för både oss och dig som kund.

03

Trygghet

Vi vill att du som kund ska känna maximal trygghet vid ditt båtköp.

Garantier

Båtgaranti: 2 års fabriksgaranti (ursprungsfel/konstruktionsfel)
Båtmotorgaranti (Suzuki)
Garantin för båtmotorerna är 3 år, under de 3 åren gäller konsumentköplagen enligt nedan som grund.
Båt/motorgaranti (begagnade )
NM Marin AB lämnar alltid en 1 månads funktionsgaranti på alla våra begagnade båtar/motorer för att ge kunden en så trygg start på sitt båt/motorägande som möjligt.

Tillämpningsområde

Köpare som köpt fordonet för eget bruk har vid fel som omfattas av garantin rätt att göra de påföljder gällande mot säljaren som anges i Konsumentköplagen (1990:932).
Konsumentköplagen innebär bl.a. att konsument har rätt att upp till tre år efter fordonets leveransdag åberopa fel enligt denna lag.
Konsumentköplagen ger köparen ingen rätt till ersättning för ev. förlust i näringsverksamhet. Vad avser garantiåtgärd kan sådan endast utföras av säljaren d.v.s. NM Marin AB eller av dem anvisad verkstad.

Garantins omfattning 

Säljaren ansvarar för fel som föreligger redan vid leveransen eller som uppkommer under garantitiden. 

Säljaren ANSVARAR EJ för fel som sannolikt beror på : 

1. Att varan ej skötts enligt tillverkarens föreskrifter, t.ex. att oljebyte och service utförts på rätt sätt och vid rätt tid. 
2. Att varan använts för tävling, tävlingsträning eller blivit överbelastat. 
3. Att varan byggts om eller ändrats. 
4. Att varan varit utsatt för trafikolycka eller annan åverkan.
5. Att varan utsatts för vanvård. 
6. Att reparation  utförts av annan än dokumenterat kunnig verkstad som haft tillräcklig erfarenhet av dylika arbeten.  
7. Att vinterförvaring ej utförts på korrekt sätt. 

Som fel betraktas ej : 

Eventuella justeringsåtgärder som kan erfodras före eller i samband med första servicen. Normal åtgång av förbrukningsdetaljer och normal förslitning.

Reklamationer 

Om köparen vill påtala fel skall säljaren meddelas om detta inom en skälig tid, normalt inom 15 dagar, efter det att felet upptäckts. 

Avhjälpande av fel
 

Säljaren bestämmer lämpligast åtgärd för att avhjälpa fel på varan. Avhjälpande enligt garantin skall ske inom skälig tid efter reklamation skett och att varan lämnats. Reparation skall ske utan kostnad eller större olägenhet för köparen. Vid bestämmande av vad som anses som skälig tid bör man ta hänsyn till köparens behov av varan, felets svårighetsgrad, omfattning och svårigheten att fastställa felet.
Skulle en större garantiskada uppstå kan eventuellt återköp av varan ske. 

Meningsskiljaktigheter
 

Ev. tvist gällande tolkning och/eller tillämpning av dessa bestämmelser, skall köpare och säljare i första hand lösa genom överenskommelse. Kan sådan överenskommelse ej ske kan köparen vända sig till den kommunala konsumentvägledningen och/eller få sitt ärende prövat hos Allmänna reklamationsnämnden. 
Vi prövar varje garantiskada individuellt med konsumentköplagen som grund.
Fakta från www.konsumentverket.se :   
Vid försäljning på distans har kunden 14 dagars ångerrätt, vilket innebär att köpet kan hävas utan anledning, förutsatt att försändelsen är i ursprungsskick samt oanvänd. Det som kunden får betala är fraktkostnaderna som produkten belastats med.

Garantier Företag

Vid yrkesmässig användning och företagsägd vara gäller inte konsumentköplagen. Kontakta oss om det skulle uppstå problem, så bedömer vi ärendet individuellt. Skulle en garantiskada uppstå skickar vi en ny reservdel kostnadsfritt.

 

Försäljningsuppdrag

Vill du sälja din båt? Vi hjälper dig

Försäljningsuppdrag är ett sätt för oss att hjälpa dig som säljare att förmedla en båtaffär. Hur det går till är att vi köper båten av dig när den är såld till den nya köparen. Vi säljer båten i vårt namn, med samma typ av åtagande gentemot den nya köparen som för alla våra övriga båtar.

Båten genomgår en rad försäljningsfrämjande åtgärder som, rekonditionering, servicegenomgång, annonsering etc. Ev. brister som upptäcks under denna process rapporteras till dig som säljare och du avgör sedan huruvida dessa skall åtgärdas eller ej. Inga reparationsåtgärder vidtas utan säljarens godkännande. Säljaren kan när som helst avbryta uppdraget eller själv genomföra försäljning.

Låter det intressant? Ring oss.